Kontynuując wieloletnią, wspaniałą tradycję wiosennych wycieczek gimnazjalistów, w dniach 15-20 maja zorganizowałem wyjazd edukacyjny dla uczniów klasy IIb, której jestem wychowawcą. Program wycieczki koncentrował się na zabytkach, kulturze regionalnej i tradycji historycznej Gdańska, Gdyni i Sopotu oraz Malborka i Helu. W przypadku Gdańska, który był najbogatszym i najwspanialszym miastem kupieckim dawnej Rzeczpospolitej poznaliśmy fenomen „miasta wolności”. W czasach Rzeczpospolitej szlacheckiej, to właśnie gdańscy kupcy cieszyli się największymi swobodami przyznanymi przez kolejnych królów Polski. To z tamtych czasów pochodzą najwspanialsze zabytki Gdańska, jak ratusz i Dwór Artusa. To pamiątką dawnej świetności, bogactwa i znaczenia jest największy gotycki kościół w Polsce (także największy ceglany kościół na świecie) – kościół Mariacki, ze swoją pomad osiemdziesięciometrową wieżą, na którą z niemałym wysiłkiem się wspięliśmy. To Gdańsk był w okresie międzywojennym Wolnym Miastem i w tym właśnie mieście narodziła się Solidarność, przyczyniając się do odzyskania wolności po mrocznych czasach sowieckiego zniewolenia. Symbolicznym świadkiem tej doniosłej roli Gdańska w dziejach środkowej Europy jest fragment muru berlińskiego, stojący przy gdańskiej ulicy. Wycieczka statkiem na Westerplatte była dla nas wspaniałą i poruszającą lekcją poświęcenia, odwagi i patriotyzmu rozumianego jako poczucie świętego obowiązku wobec własnej Ojczyzny i własnego Narodu. Tu rozpoczęła się druga wojna światowa. W żadnym innym miejscu na świecie, banalne przecież hasło NIGDY WIĘCEJ WOJNY nie brzmi tak przekonująco i autentycznie poruszająco. Dzięki świetnemu przewodnikowi odebraliśmy tam lekcję, która nawet gdy ulotni się z młodych głów to pozostanie jednak w młodych sercach. Bardzo intensywną wycieczkę po Gdańsku zakończyliśmy w Europejskim Centrum Solidarności, przy krzyżach postawionych na upamiętnienie zabitych za wolność, przy krzyżach, które są symbolem zarówno męczeństwa jak i zwycięstwa ducha wolności. Sopot i Gdynia to miasta tworzące wraz z Gdańskiem Trójmiasto. Ale każde z tych miast jest inne, choć połączone Bałtykiem. Gdynia, miasto, w którym mieszkaliśmy podczas naszej wycieczki to port, stocznia, wspaniałe okręty z Darem Młodzieży i statkiem-muzeum ORP Błyskawica na czele oraz siedziba dowództwa Marynarki Wojennej RP. To także urocza część wybrzeża i bardzo ładne miasto, które kilkakrotnie zajmowało pierwsze miejsce wśród polskich miast najbardziej przyjaznych mieszkańcom. Natomiast Sopot to kurort z bogatą historią, którego symbolem jest najdłuższe drewniane molo w Europie. Każde z tych miast jest inne, każde zachwyca w inny sposób. Wycieczka pociągiem na Hel była przedsmakiem wakacji. Bajeczna pogoda i cudowna plaża – to pozostanie w naszych wspomnieniach. Druga wycieczka pociągiem odbyła się do Malborka – stolicy państwa krzyżackiego od XIV wieku. Grunwald, Krzyżacy, Sienkiewicz. Historia i literatura. Krzyżacy – budowniczowie i wspaniali gospodarze ziem wydartych Polsce i Litwie oraz Krzyżacy – śmiertelni wrogowie Polski. Tu mogliśmy odebrać lekcję jak piękna i pogmatwana może być historia. Historia, która nigdy nie jest czarno-biała. Malbork, zamek – największa ceglana budowla na świecie i jedna z największych atrakcji naszej wycieczki. Jak wynika z tego opisu, była to wycieczka bardzo intensywna, przepełniona historią i patriotyzmem. Ale nie brakowało nam czasu także na wypoczynek. Na długo zapamiętamy dwa rejsy statkiem, opalanie na plaży i wieczorne spacery wzdłuż bałtyckiego wybrzeża. Zapamiętamy noclegi w akademiku Akademii Morskiej w Gdyni i dziki przychodzące każdej nocy pod nasze okna. Szybko zapomnimy o bolących nogach po wielogodzinnych wędrówkach każdego dnia naszej wycieczki. Ja będę także pamiętał, że tak dobra atmosfera, która towarzyszyła nam podczas całego wyjazdu nie była by możliwa bez świetnych opiekunów: Pani Elżbiety Powązki i Pana Andrzeja Wąsika oraz bez wspaniałej młodzieży, z której byłem dumny podczas tych pięciu cudownych dni.